terug aan het werk na burn-out

Werken aan onszelf
is niet bedoeld om de golven in de oceaan van het leven kwijt te raken,
maar om te leren hoe we moeten surfen.
Ken Wilber

Je bent hersteld van een burn-out en terug keren naar je vorige werk is geen optie. Dan neem je de moedige stap om te gaan solliciteren. Hoe bespreek je bij een sollicitatie je burn-out en hoe zorg je ervoor dat je geen terugval krijgt?

1. Waarom kreeg je een burn-out?
Tijdens je herstel heb je veel nagedacht over je burn-out. Zo is wellicht duidelijk geworden waarom je in een burn-out terecht gekomen bent. Was er een mismatch met jouw waarden en deze van je werkgever? Paste de jobinhoud niet bij je? Woog de verplaatsing erg door? Gaf je teveel van jezelf weg?
Je persoonlijk ontwikkelingsplan dat je opmaakte tijdens je herstel kan je hierbij helpen. Het bevat een overzicht van je waarden, je vaardigheden, je talenten, wat jij graag doet, je valkuilen, wat je energie geeft en wat je verder wil ontwikkelen.
Op basis hiervan kan jij een balans opmaken van je vorige functie en zie je meteen op welke punten er een match en mismatch is bij een nieuwe job. Gebruik dit bij de analyse van een vacature en bedrijf en neem het mee naar het sollicitatiegesprek.

2. Breng een positief verhaal
Als je langere tijd moest herstellen, is er een gat in je loopbaan. De kans bestaat dat hier uitleg over gevraagd wordt tijdens het sollicitatiegesprek. Liegen is geen goede keuze. Breng een positief verhaal over je burn-out. Vertel dat je in deze periode nagedacht hebt over jezelf en je je profiel in kaart gebracht hebt. Vertel over wat jou energie geeft en wat je capaciteiten zijn.
Wordt er niet naar het gat in je CV gevraagd? Maak dan geen slapende honden wakker en vertel er niets over. Zo herinneren de anderen je als de persoon met die en die kwaliteiten.

3. Gebruik de ‘maar-’ of sandwichtechniek
Om je verhaal positief te brengen, kan je gebruik maken van de maar- of sandwichtechniek.
Bij de maar-techniek buig je iets minder positiefs om naar iets positiefs door er het woord “maar” tussen te zetten. Bevoorbeeld: ik kan koppig overkomen, maar door mijn doorzettingsvermogen heb ik deze en deze resultaten behaald in mijn vorige werk.
Bij de sandwichtechniek plaats je iets minder positiefs tussen twee positieve dingen. Bevoorbeeld: ik ben een doorzetter, anderen zien dit als koppig, en hierdoor heb ik bij mijn vorig werk deze en deze resultaten behaald.

4. Je grenzen zijn de alarmbel
Kwam je in een burn-out terecht door veel te veel te werken? Pak het bij je nieuwe werk dan anders aan. Bepaal voor jezelf hoeveel je gaat werken en houd je er aan. Drijf het aantal uren werken geleidelijk aan op. Bewaak je eigen energiemanagement door de energielekken te dichten en je enerbiebronnen meer aan te boren.
Steken de gekende symptomen weer de kop op? Schiet niet in paniek, en zie het als een alarmbel zodat je de zaken kan aanpakken. Zo word je vaardig in het gezond omgaan met je grenzen.

5. Pas het geleerde toe
Wellicht volgde je tijdens je herstelperiode workshops, las je boeken over burn-out of was je in begeleiding bij een coach of therapeut. Ga heel concreet om met alles wat je leerde. Zet het stap voor stap om in de praktijk en houd vol. Zo word je weer zelf stuurman of stuurvrouw over je leven.

6. Burn-out als geschenk
Een burn-out is een spiegel waardoor je jezelf leert kennen. Het is dus een mooi cadeau. Een leermoment waarvoor je dankbaar kan zijn. Richt je naar de toekomst. Solliciteer naar een job die jou echt gelukkig maakt!

Verandering omarmen - meet your mind.jpg
Positief omgaan met verandering?

Download mijn gratis whitepaper met praktische voorbeelden en concrete tips om sterker te staan in een veranderende wereld.